De tweede en derde lesweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu De tweede en derde lesweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu

De tweede en derde lesweek

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

17 Oktober 2015 | Nederland, Heerde

Ja hoor daar is er weer 1!! Ik dacht ik zal jullie even afleiden door een weekje over te slaan :-P Nee grapje. Vorige week was het zo druk met van alles en nog wat dat ik geen tijd kon vinden om een blog te schrijven. Maar dat had ik ook al gezegd van te voren, geen idee wanneer ik een blog ga schrijven.

Vorige week was een hele toffe week met John Bills uit Amerika. Het thema van de week was luisteren naar Gods stem. Een heel essentieel onderwerp vind ik als je gelooft. God is een God van relatie en wil spreken tot ieder heel persoonlijk. We hebben veel verhalen mogen horen van John waarin God heel duidelijk tot mensen sprak, waarna we ook zelf de mogelijkheid kregen om te oefenen. Een hele leuke en simpele opdracht was bijvoorbeeld: neem 60 seconde de tijd en stel God de vraag wat Hij wil zeggen tegen jou. Heel veel klasgenoten en ook ikzelf zijn door deze momenten bemoedigd.

Het programma is erg vol, wat ik soms best jammer vind. We krijgen zo veel informatie en mijn hoofd is zo gebouwd dat het tijd nodig heeft om dingen te verwerken en een plaats te geven. Met andere woorden mijn hoofd is niet gebouwd op dit programma. Gelukkig gaat het al wel steeds beter en merk ik dat mijn hoofd steeds meer went aan het schoolse systeem. Afgelopen jaar heb ik natuurlijk alleen gewerkt en hoefde mijn hersenen geen info op te slaan. Het gaat dus steeds beter. Afgelopen donderdag hadden we weer evangelisatie in Apeldoorn. Deze keer was heel anders. Ik denk dat ik drie gesprekken heb gehad die minimaal een kwartier duurden. Het was heel gaaf om te zien dat God de harten van de mensen opende om te praten over geloof. Van jonge gasten in de leeftijd van 16 tot een man en een vrouw van in de 40. Het was een hele toffe ervaring om mijn verhaal te kunnen delen en daarin te kunnen vertellen over God en wat Hij voor mij betekende.

Vanaf deze week hebben we op vrijdagmiddag evangelisatieprojecten. Ik ga samen met drie andere studenten op bezoek bij een vrouw die veel hulp nodig heeft. Ons doel is om haar door middel van praktische hulp de liefde van God te laten zien. Ze gelooft niet in God, maar staat wel open om erover te praten. Door haar te helpen met het opknappen van haar huisje, gesprekken te hebben en er voor haar te zijn willen we Gods liefde ook voor haar uitstralen.

Toen was het weekend. En je zou denken: rust!!! Nou mooi niet. We moeten elk weekend een journaal bijhouden waarin we een samenvatting van de week moeten schrijven, op moeten schrijven wat we geleerd hebben en hoe we dat toe gaan passen in ons eigen leven. Dit vergt meer dan een dagdeel tijd. Daarnaast moeten we om en om een preekje voorbereiden van 10 minuten die je dan gaat houden in je smallgroup (groep van 4 studenten en 2 leiding waarin je kan delen hoe het met je gaat, gezelligheid hebt en je dingen kan oefenen).

Gelukkig was er 's avonds ook tijd voor ontspanning en gekkigheid. Een mede student was jarig en had alle jongens uitgenodigd om het feest bij hem thuis te vieren. De dames mochten ook komen maar dan had hij geen slaapplaats voor ze. Dus eigenlijk waren de dames niet uitgenodigd :-D Geen idee hoe het idee ontstaan is, maar wij als dames voelde ons achtergesteld en besloten om de jarige job even te verrassen. Toen de jongens vertrokken waren, ben ik met een aantal meiden in mijn auto gestapt en zijn we ook naar het feest gegaan. Het was een erg leuke verrassing!

En ook de andere dag was er een leuke verrassing (of nou ja, ik wist er al wel van) mijn paps en mams kwamen langs!!! Super lief dat ze zo'n stuk wilde rijden om mij even te zien. Ik heb ze een tour gegeven door het gebouw waar ik slaap en ik heb de omgeving laten zien. Daarna zijn we lekker ergens wezen eten. Mam wilde me stiekem weer mee naar huis nemen, maar ik voel me prima hier: als een schaapje tussen de kudde!

Week drie was ook weer heel gaaf: Het vaderhart van God. Eigenlijk stond deze week in teken van Gods liefde voor ons. Een super tof onderwerp om meer over te weten te komen en uiteindelijk ook echt te ervaren. Deze week was qua programma hetzelfde als de andere twee weken. Maar met 1 uitzondering. De vrijdagavond: Love Feast. Dit is een maaltijd waaraan alle mensen van Heidebeek aan deelnemen, iedereen zich mooi kleed, er culinair gekookt wordt (VOOR: gevulde champignon, pompoensoep. HOOFD: gepofte aardappel, gegrilde groente, stoofpotje, gefrituurde aardappeltjes, salade. NA: cheesecake, aardbeien saus en een bolletje vanille ijs) en waar communiteit centraal staat. Genieten van elkaars gezelschap in de aanwezigheid van God. Ik mocht weer in mijn prachtige jurk die ik ook aan had op de bruiloft van mijn zus en mijn haar werd gedaan door mijn lieftallige kamergenootjes. Het was een heerlijke avond!

En nu is het weer weekend en ben ik bijna klaar met mijn journaal en deze blog. Nog even een half uurtje bikkelen en dan kan ik echt genieten van het weekend! Ik wens jullie een tof weekend!!!

(Ik hoop binnenkort ook weer wat foto's erop te zetten, maar dan moet ik ze eerst ook nog ergens vinden)

Esther

  • 17 Oktober 2015 - 14:30

    Paps En Mams:

    Hoi Es, je hebt weer een leuk stukje geschreven.
    En ja, ik had je mee willen nemen, ik mis je gezelligheid thuis. Maar we hebben ook gezien dat je daar helemaal op je plek bent, dus het is goed zo hoor.
    We genieten op afstand met je mee, we bellen, appen (als ik het niet verkeerd doe) dus we hebben genoeg contact. En het is mooi om te zien dat God aan het werk is in jou.
    We houden van je ... muts

  • 17 Oktober 2015 - 14:34

    Tante Riet:

    Lieve Esther,
    Wat is het toch leuk om wat van je te lezen.
    Eerlijk gezegd: ik zie je nu al groeien in wat ik lees. Als ik aan je denk toen je nog een lief klein meisje was dan herinner ik me je als een kind dat alles wilde weten, hongerig naar de Here Jezus. Jij wilde vertellen over het verhaal dat we de vorige week op de bijbelclub hadden verteld.
    Ook nu merk ik die hongerigheid in je verhaal.
    Je bent een prachtig geliefd kind van de Vader!
    Liefs, tante Riet

  • 17 Oktober 2015 - 15:55

    Tante Anneke En Opa:

    Hoi Esther, fijn om te lezen dat je je draai daar heeft gevonden. Wel een druk program zeg. Wat leuk dat je ouders geweest zijn zodat ze weten waar je zit. Hier alles oke. liefs opa en tante anneke.

  • 17 Oktober 2015 - 20:27

    Anique:

    Hi Esther, super leuk om jouw belevenissen te lezen. Zo tof dat je daar bent.
    Geniet ervan, en succes met het verwerken van al die mooie en leerzame momenten!

  • 18 Oktober 2015 - 13:22

    Bas Hensen:

    Hoi Ester,

    Nadat ik je verslag gelezen heb ben ik eigenlijk een beetje jaloers op jou.
    Jaloers op de mogelijk heden die je hebt en jaloers op je enthousiasme.
    Ik wens je ook namens Ingie natuurlijk heel veel doorzettingsvermogen.
    We hopen ook dat je in deze opleiding vindt wat je zoekt en dat je er ook bevrediging in kunt vinden

    Ingie en Bas Hensen

  • 18 Oktober 2015 - 17:19

    Jac En Joke Van Vliet:

    Hoi Esther,
    Als ik jouw verslag lees zou ik best zo´n veertig jaar jonger willen zijn. En geloof me, dat komt niet vaak voor. Heerlijk meid, dat je zoveel mag leren en groeien in geloof! Dat opslaan en verwerken in je hoofd komt vast ook allemaal goed. Je moet maar denken: onze Vader weet er van dus hij zal je ook de rust ervoor geven. Groetjes van ons en we kijken al uit naar je volgende verslag.

  • 18 Oktober 2015 - 20:22

    Ronald En Martine:

    Lieve zus,
    We hebben je net aan de telefoon gehad. Fijn om je even te horen en een bleutooth knuffel van je te krijgen! Leuk om je verhaal nu ook hier te lezen! Je schrijft erg prettig! Je bent aan het groeien! We zijn trots op jou!

  • 20 Oktober 2015 - 10:51

    Linda:

    Super leuk stuk Essie! Fijn dat het zo goed gaat! xxxxxxxx

  • 20 Oktober 2015 - 13:16

    Tante Pien:

    Leuk verhaal weer Es!

    Groetjes, tante Pien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 15 Sept. 2015
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 9986

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 11 December 2015

Op weg

Landen bezocht: