De eerste echte lesweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu De eerste echte lesweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu

De eerste echte lesweek

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Oktober 2015 | Nederland, Heerde

Goedemorgen ook deze morgen weer!

Super leuk dat jullie het leuk vinden om mijn blog te lezen. Ik vind het ook erg leuk om jullie reacties te lezen. Zo voel ik me toch nog een beetje verbonden met jullie.

Inmiddels is de eerste week achter de rug. Deze week had het thema: discipelschap met als uitgangspunt Mattheus 16:24-25: Then Jesus said to His disciples: "Whoever wants to be My disciple, must deny themselves and take up their cross and follow Me". We hadden een geweldige spreker: Andrew Boonstra. Het was een fijne spreker om naar te luisteren. Hij had een goede opbouw in zijn lessen met een begin en eind. Ook gebruikte hij verhalen uit het gewone leven om dingen duidelijk te maken. Ook maakte hij de theorie praktisch door ons als groep opdrachten te geven. Het waren dus niet alleen dag luisteren, maar ook gewoon doen.

Een voorbeeld daarvan is het volgende (ik kan je aanraden dit ook eens te doen): Stel je voor dat je je 65ste verjaardag viert. Er zijn veel mensen uitgenodigd om deze mijlpaal met jou te vieren. Opeens hoor je een glas klingelen, je kijkt om en ziet daar je partner staan. Hij/Zij wil even de aandacht want het is tijd voor speeches. Wanneer je partner een praatje heeft gehouden, wil je kind ook aandacht om wat te vertellen over jou. Als laatste wil ook je collega, waar je al vele jaren mee hebt samengewerkt, wat tegen jou zeggen. Schrijf eens op wat ze over jou te zeggen hebben (partner, kind, collega).
We hadden het net gehad over wat het is om discipel te zijn. Het gaat er daarin niet om wat je doet (je daden), maar om wie je bent. De vraag was toen: Wie word jij? En om daar achter te komen deden we deze opdracht. Super leuk om op te schrijven en na te denken over hoe jij wil dat andere mensen jou zien en wie jij wil zijn. En soms komen daar dingen uit die je nog niet bent, maar wel wil zijn. Daar kun je mooie doelen uit trekken om aan te werken.

Discipelschap betekend ook worden als Jezus en Hem volgen. Het begint bij het maken van de keuze om Hem te volgen (een wilsbesluit maken). Daarna is het belangrijk om een schoon hart te hebben, zodat er niets tussen ons en God instaat. En Jezus is ons daarin al tegemoet gekomen door voor onze zonden aan het kruis te hangen. En toch maken we elke dag fouten of verkeerde beslissingen. Deze mogen we telkens weer bij God brengen. Hier hadden we ook een opdracht bij. We moesten op een briefje onze zonden schrijven en hiermee naar een houten kruis lopen, bidden of God deze zonden wilde vergeven en daarna mochten we het aan het kruis hangen met een punaise. En niet dat dat kruis heilig is ofzo, het is gewoon hout met wat spijkers om het bij elkaar te houden. Maar soms moeten we in beweging komen en stappen maken en daar helpt het symbool van het kruis soms bij. Het was erg mooi om te doen en te weten dat God ons vergeven heeft en we vrij mogen zijn.

Naast de lessen hebben we ook onze werktaak. Mijn taak is om de was van de DTS studenten te doen. Iets wat ik helemaal niet erg vind. Thuis hielp ik ook veel mee met de was en het helpt mij om mijn hoofd ook schoon te maken en op te ruimen. We krijgen best wat info te verwerken, dus is het heerlijk om gewoon even praktisch bezig te zijn. Aangezien de was in 1 dag al klaar was en we 3 werkdagen hebben, moesten wij (Mariska en ik) in de Boetiek opruimen. Dit is een soort gratis 2de hands winkeltje met kleding die mensen weg doen. Heerlijk om kleding uit te zoeken, op te vouwen en netjes gesorteerd weer in e kasten te leggen of op te hangen.

Donderdagavond zijn we naar Apeldoorn gegaan om te evangeliseren op straat. We hadden een bord met daarop: Wat is liefde!? en vroegen mensen op straat hun antwoord op het bord te schrijven. We hoopte zo in gesprek te komen en iets over DE Liefde (Jezus) te kunnen vertellen. Bij het eerste gesprek was het al heel duidelijk dat er niet over het geloof gesproken kon worden. De gesprekken daarna waren al wel opener. Het laatste gesprek wat ik had is mij het meeste bijgebleven. 2 jonge gozers in de 20. De een ging nog wel naar de kerk maar had er niet zoveel mee en de ander wist eigenlijk niets over het geloof en was er niet mee opgegroeid. Hij wist niets over het geloof en ik mocht vertellen over wat het voor mij betekende. Heel bijzonder om te merken dat ik mij vrijmoedig voelde om hierover te spreken met een wildvreemde op straat.

Naast alle lessen, trainingen en werktaken was er vrijdagavond ook tijd voor ontspanning door inspanning: SPORTEN. Nooit geweten dat ik dat nog leuk zou gaan vinden. We zijn met een groepje studenten en staf naar een gymzaal gegaan om daar met elkaar te volleyballen. Het was echt heerlijk om even iets heel anders te doen en fysiek bezig te zijn.

Nou dat was het wel voor nu. Veel dingen om te lezen. Vanaf volgende week kan ik in het systeem van school en kan ik foto's toevoegen (welke gemaakt worden tijdens de lessen).

Een heel fijn weekend. Geniet nog even van het heerlijke weer!!!

  • 03 Oktober 2015 - 15:55

    Tante Anneke En Opa:

    Hoi Esther, wat een volle week. Goed om te lezen dat je op straat zo maar mensen aan spreekt en verteld wat jou bezig houd. Geniet nog van het mooie weer en tot de volgende week.

  • 03 Oktober 2015 - 18:55

    Hannie:

    Hoi Esther, wat fijn dat je mocht getuigen op straat, het deed mij denken aan de kaart die ik jouw heb gegeven bij je afscheid van het werk. HIJ zal jouw de juiste woorden geven. Liefs Hannie

  • 03 Oktober 2015 - 20:07

    Martine:

    He zus,
    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ook leuk om te lezen wat je nu precies daar doet. Ik vond het lastig om van te voren er een beeld bij de vormen. Je schrijft het zo duidelijk dat ik het helemaal snap. Stoer van je dat je zo de straat op ging!! Trots op jou!!
    MUTS

  • 04 Oktober 2015 - 12:23

    Cathelijn:

    Lieve Esther,

    Wat ben je toch een mooi mens ! En wat word je in beweging gezet EN zet je jezelf in beweging. Het is leuk om zo mee te beleven aan jouw avonturen. Heel veel succes deze komende week met leeg maken en je laten vullen met alles wat je nodig hebt in je opdracht. En geniet ervan want daarmee dien je ook !
    Groetjes, Cathelijn

  • 04 Oktober 2015 - 12:25

    Theo:

    Esther,

    Goed te horen dat je je draai al helemaal gevonden hebt. We hebben de planning voor het komende Eagle seizoen in elkaar gezet, maar missen je input en aanwezigheid :(

    Heb gisteren een preek gehoor over discipelschap en de aller belangrijkste eigenschap van een discipel van Jezus is: dat hij / zij zich geliefd weet door Jezus. Niet om wat je voor Hem doet, wat je misschien juist niet doet, maar onvoorwaardelijk. Als je hieruit gaat leven, wordt het volgen van Hem alles wat je nog wilt....

    Succes en heel veel plezier verder.

    Gr. Theo.

  • 04 Oktober 2015 - 19:24

    Ria:


    Esther
    Wat heb je al veel meegemaakt zeg.
    Heel fijn dat we jou zo kunnen volgen
    Geniet van de tijd daar waar God je gebruiken kan!
    De velden zijn wit om te oogsten!!
    Hartelijke groet van Ria en Rinus

  • 04 Oktober 2015 - 21:25

    Mary:

    Hoi Esther,

    Wat mooi om te lezen dat je al zoveel geleerd hebt en dat je al uit je comfort zone bent gestapt ;-).
    Heel bijzonder dat je de vrijmoedigheid had. Dat kan alleen maar omdat de Heilige Geest in jou werkt en dat je je laat leiden. Je zal inderdaad best wel af en toe een 'vol hoofd' hebben van alles wat je hoort en dan is het heel fijn om praktische dingen te doen. We wensen je heel veel wijsheid, vrijmoedigheid, veel plezier maar bovenal Gods onmisbare zegen toe.
    Groetjes van Ron en Mary

  • 06 Oktober 2015 - 08:57

    Tante Riet:

    Dag lieve schat,
    Wat een prachtig verhaal, je maakt er echt werk van!
    De toepassing van jou les ga ik vanavond in mijn huiskring doen. Leuk dat door jou zoiets weer verder werkt. Als ik aan je denk, dan gaan mijn gedachten soms terug naar dat kleine meisje heeeeeel veel jaren geleden op de bijbelclub. Esther, die bijna altijd haar vinger opstak als er een vraag was over het bijbelverhaal. En je wist het!
    Een klein zaadje heeft grote gevolgen.
    En die gevolgen wil ik wel blijven volgen.
    Ik denk aan Jes.41:10 'wees niet bang, want Ik ben bij je' (in het kort).
    Mooie zegen!
    Lfs. tante Riet

  • 06 Oktober 2015 - 11:10

    Tante Pien:

    Hallo Es,
    Dat is een verhaal om over na te denken zeg! Ik vind het ontzettend knap van je om mensen op straat zomaar aan te spreken. Enne..kleding opvouwen en ophangen heb je niet van een vreemde haha.
    Groetjes van tante Pien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 15 Sept. 2015
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 9988

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 11 December 2015

Op weg

Landen bezocht: