De introductieweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu De introductieweek - Reisverslag uit Heerde, Nederland van Esther Heiden - WaarBenJij.nu

De introductieweek

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 September 2015 | Nederland, Heerde

Goedemorgen allemaal,

Na een aantal hele volle dagen, heb ik nu even de rust kunnen vinden om een blog te schrijven. Op het moment van schrijven, zit ik in mijn pyjama in bed in een kamer met drie andere meiden (volgens mij slapen die nog). Het zijn hele leuke meiden waarvan 1 uit Canada, dus dat betekend dat er Engels gesproken word op de kamer. Het is bizar om te merken dat ik soms moeite heb om mij in het Nederlands uit te drukken. Zo snel heb ik de Engelse taal opgepikt. Ook wanneer ik met een Nederlander praat, praat ik soms Engels omdat dat gewoon makkelijker is. Erg fijn om te merken omdat ik hier vooraf bang was dat ik geen Engels zou kunnen praten. Ik zal wat vertellen over de afgelopen dagen.

Woensdag ben ik, met mijn eigen autootje, rond 12:30 vertrokken richting Heerde met mijn moeder. Mijn zus is achter ons aan gereden. We moesteen eerst naar Heidebeek (de basis van JmeO waar ik alle lessen zal krijgen) om mij te registeren. Daarna zijn we naar Licht In Duuster (LID) gegaan. Dit is een voormalig oud bejaardentehuis in Epe waar wij de komende 3 maanden zullen slapen. Het is 10 minuutjes fietsen vanaf Heidebeek door een super mooie omgeving met bos en heide. Op LID hebben we mijn bed opgemaakt, ingericht, gedronken en toen was het moment van afscheid nemen daar. Het was moeilijk, maar voor een goed doel zullen we maar zeggen. 's Avonds hebben we spellen gedaan om elkaar wat beter te leren kennen en de namen van elkaar te leren.

Na een lange nacht waarin ik niet goed geslapen had omdat ik niet in slaap kon komen en heel licht sliep, hadden we om 8:00 uur ontbijt. We leven hier in communiteit dus iedereen komt in de zaal ontbijten tussen 8:00 en 8:30, iedereen wast zijn/haar eigen bord, bestek en beker af en zorgt dat het netjes achtergelaten wordt. Na het ontbijt zijn we naar Heidebeek gegaan waar we heeeeeel veeeeel informatie kregen. Eerst kregen we een welkomspraatje van de leiders van Heidebeek. Er werden veel mensen voorgesteld, we kregen informatie over het kind beveiligingsplan (er wonen hier ook gezinnen met kinderen dus hoe mogen/moeten wij die kinderen behandelen) en nog veel meer informatie. Met de lunch hebben we warm gegeten in de eetzaal. Het was echt heerlijk. Met een heerlijke cake met witte chocolade als toetje. 's Middags kregen we nog veel meer les over het thema van deze DTS: Rooted to Thrive (Efeze 3:16-19). Verder kregen we informatie over het lesprogramma, huiswerk en onze werktaken. Ik mag de was van alle DTS studenten gaan dien samen met mijn kamergenoot. Dat vind ik erg leuk! 's Avonds hebben we alle bewoners van LID ontmoet en hebben we een rondleiding gekregen door het gebouw. Daarna hadden we vrije tijd en gingen sommige het spel Sardientje spelen. Ook wel bekend als omgekeerd verstoppertje. Dus 2 mensen verstoppen zich waarna de rest gaat zoeken. Als je ze dan gevonden hebt, moet je erbij gaan zitten en wachten totdat iedereen ze gevonden heeft. Het was erg leuk om te doen. Zeker de laatsten. Die zaten samen in de douche met het water aan. Dus het leek net alsof er mensen aan het douchen waren.

De volgende morgen hebben we na het ontbijt in LID, op Heidebeek een Worship gehad. We hebben met elkaar liederen gezongen. Daarna hebben we onze mentor toegewezen gekregen. Elke week zal ik een gesprek hebben met mijn mentor over hoe het gaat, waar ik tegenaan loop, wat me opviel in de lessen, wat God in mijn leven aan het doen is, etc. Ik heb een leuke mentor die ik met Hemelvaart ook al ontmoet had, met de opendag. Aan haar had ik al mijn vragen gesteld waarna ik besloten had om de DTS te gaan doen. De rest van de dag stond in teken van getuigenissen van de staf en van de studenten. Sommige verhalen waren heel heftig, sommige wat minder, maar ieders verhaal mocht er zijn. Ik merk nu al dat het delen van ons levensverhaal en hoe God daarin werkt, ons als groep samenbindt en het een open sfeer geeft.

En nu, zaterdagochtend om 8:00 uur zit ik deze blog te schrijven. Het is nu bijna 9:00 en om 10:00 uur hebben we ontbijt, waarna we een spel gaan doen tot 16:00 uur. Ik ben benieuwd. Vanavond nog wat getuigenissen van de studenten en dan is het klaar voor vandaag. Morgen kunnen we naar de kerk als we dat willen, zijn er nog de laatste getuigenissen en 's avonds hebben we een BBQ.

Heel wat info gekregen en dus ook wen vol hoofd, maar dat hoort erbij. Ik heb het hier onwijs naar mijn zin en het voelt alsof ik hier al een paar weken ben. Ik wens jullie allemaal heel veel plezier en succes met wat jullie moeten doen. Bye bye

  • 26 September 2015 - 10:17

    Pa En Ma:

    Succes meis, geniet van het mooie weer, van de mensen die je ontmoet en geniet van Gods schepping :-)

  • 26 September 2015 - 11:21

    Tante Anneke En Opa:

    Goeiemorgen Esther,
    Wat een vol programma deze dagen maar fijn om te lezen dat je je nu al zo thuis voelt. Wij wensen je heel veel plezier en succes toe en blijven op deze manier mooi op de hoogte. Liefs Opa en Tante Anneke.

  • 26 September 2015 - 15:54

    Tante Riet:

    Dag lief meisje,
    Wat leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven van jouw bijzondere onderneming bij JmeO. Ik hoop en bid dat je er vooral ook van gaat genieten en dat het niet al te zwaar wordt.
    Onthoud dat je een 'geliefd kind van God ' bent, onvoorwaardelijk!
    Het zal een prachtige geestelijke reis worden.
    Is het goed dat ik voor jou 'tante Riet' blijf?

  • 26 September 2015 - 19:04

    Corina Heistek:

    Hoi Esther, leuk om te lezen!! Ik blijf je volgen hoor. Xx

  • 27 September 2015 - 14:19

    Ilse Ketel:

    Hee lieve Es!
    Wat leuk om te lezen. Fijn dat ik zo een beetje met je mee kan leven.
    Ik moest heel erg lachen om het Sardientje-verhaal. Dat ze onder de douche gingen staan! haha!!
    Heel knap vind ik het van je hoe je zo de eerste dagen doormaakt. Dat je voor alles open staat en er van geniet. Super ook dat je je er al behoorlijk thuis voelt.
    Ben trots op jou!!

    Knuffel!

  • 27 September 2015 - 15:31

    Jac En Joke Van Vliet:

    Lieve Esther,

    We hebben heel veel bewondering voor je en wensen je alle goeds toe. We weten dat je dit samen met je Vader in de hemel doet, dus het komt allemaal vast goed. Succes meid, ga er voor! Groetjes van ons

  • 27 September 2015 - 21:55

    Mathieu:

    Hallo Esther

    Wat een leuk schrijven van je en onwijs dat je het al zo naar
    je zin heb super.
    Vindt het goed van je dat je je zo makkelijk aanpast de eerste dagen.

    Veel succes en ik lees de volgende blog wel weer van je.

    Dikke kuffel

    Thieu

  • 28 September 2015 - 09:17

    Tante Pien:

    Heerlijk Essie dat je het nu al zo naar je zin hebt,
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    xxx

  • 28 September 2015 - 18:17

    Hannie:

    Hoi Esther , fijn dat het goed gaat met je , nieuwe dingen zijn voor jouw altijd spannend.(voor mij ook hoor),ben benieuwd naar de rest. Je collegaatje (nou ja tje )

  • 28 September 2015 - 21:20

    Jannie:

    Lieve Esther

    Bedankt voor het delen van je eerste belevenissen, wij hopen en bidden voor je dat God je onwijs
    goede tijd mag geven, dat je veel mag leren over jezelf, maar bovenal over Hem die jouw geroepen heeft deze weg te gaan.

    Liefs Johan en Jannie.

  • 29 September 2015 - 16:42

    Zus:

    Ha zus,

    Fijn dat je een blog bij houdt zodat ik alles kan volgen wat je doet!!
    Zo te lezen is het al aardig gelukt om te wennen en je draai te vinden.
    Geniet ervan en leer veel :-)

    Muts!

  • 30 September 2015 - 11:20

    Ome Jan:

    Hoi Es
    Ik heb je verslag gelezen en zo te zien vermaak je je al wel. Gelukkig maar. Een goed begin...... Keep it up. Tot de volgende keer.
    xxx ome Jan

  • 04 Oktober 2015 - 21:32

    Mary:

    Hoi Esther,
    Eerst je laatste blog gelezen en nu deze. Mooi om te lezen hoe je het al zo naar je zin hebt. De getuigenissen zullen best indrukwekkend zijn. Mooi altijd om te horen hoe God werkt in onze levens en inderdaad zal je heftige verhalen horen. Wens je alle goeds en zegen toe.
    Gr. Mary

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 15 Sept. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 9924

Voorgaande reizen:

23 September 2015 - 11 December 2015

Op weg

Landen bezocht: